Åren i Paris

Jag har inte läst något av Hemingway och jag har inte haft en aning om vilken typ av liv han levde. Nu känner jag att jag måste läsa i alla fall Och solen har sin gång och jag har också fått en inblick i livet runt honom och hans första hustru under deras äktenskap.

Åren i Paris är skriven utifrån Hemingways hustru Hadleys perspektiv, hon är jaget i denna roman. Lite spännande grepp att skriva om verkliga personer i jagform, jag kan inte påminna mig att jag läst något sådant tidigare. Det gör också att läsaren kommer djupt in under skinnet på denna kvinna och vi får följa henne i upp- och nedgång i sitt äktenskap. För det är just runt äktenskapet romanen kretsar och efter en stund får jag en nästan klaustrofobisk känsla. Hadley är instängd, verkligen instängd, och saknar helt motivationen att ta sig ur denna bur. Hon är förvisso inte ensam, hon umgås med en hel krets av konstnärsfruar som bara ses som bihang till sina mer eller mindre kända män, eller fruar. Den lilla familjen lever på existensminimum men likväl dricks det mängder av alkohol, de reser och de har en barnflicka så jag antar att alla typer av levnadsomkostnader hade andra proportioner då. (Sen undrar jag alltid lite över varför man behöver en barnflicka om man ändå är hemma hela dagarna men det förekommer ju även idag så det är väl en tidlös företeelse.)

Ibland känns boken nästan tillrättalagd, eller kanske mer som en name dropping-excess, men det var var ju onekligen så att många av de litterära storheterna vid denna tid befann sig i Paris och det är kul att läsa om dem alla. Jag njuter av boken medan jag tackar min lyckliga stjärna för att jag har ett eget liv, ett eget jobb, en egen inkomst och egna intressen. Samtidigt kan jag inte låta bli att imponeras av dessa människor som ändå är villiga att satsa allt på mer eller mindre ett enda kort. Tänk att våga kasta sig ut, våga misslyckas, våga fortsätta hoppas och tro på en vändning.

  • Betyg: 5/6

One thought on “Åren i Paris

  1. Pingback: Årets utmaningar | Tant Augustas tekopp

Leave a Reply

