Timme noll

Timme noll av Lotta Lundgren var en bok jag aldrig hade hört talas om förrän bokhandeln rekommenderade den. Jag tyckte den verkade så lovande att jag lade till den som bonusbok i bokklubbens sommarläsning.

Boken har tre historier, den ena utspelar sig i Berlin 1945, den andra i Uppsala 1984-85 och den tredje i Stockholms skärgård 2005. Det är kvinnor som står i centrum för alla tre berättelserna och sakteliga vävs de ihop, inte i tid och handling men läsaren tillåts undan för undan får reda på vad som länkar ihop dessa tre livsöden.

Lundgren vann Sveriges Radios romanpris för den här boken 2015 och jag måste säga att det var den definitivt värd. Dessa kvinnor som slits mellan olika saker i sina liv, saker som ibland är som avgrundsdjupa hål att försvinna ner i. Den rymmer så mycket psykologi och så många frågeställningar om vad som är rätt och vad som är viktigt samt frågor om man måste motivera sina val för andra eller om man alltid har rätt att göra de val som känns bäst för en själv.

Språket flyter på så lätt i den här romanen, de svåra ämnena till trots, och även om det tog mig ett tag att förstå beröringspunkterna så är det så klockrent gjort att man häpnar. Jag vill inte skriva så mycket mer än så, jag tycker den här boken förtjänar att man läser den utan förkunskap. Men läs den, gör det. Vill man ha lite mer kött på benen så läs t ex intervjun med Lundgren hos Kulturkollo men jag skulle rekommendera att läsa boken först.

  • Betyg: 6/6 – Läs!

6 thoughts on “Timme noll

  1. Vad roligt! Jag stod och fingrar på den sist jag var på bokhandeln men tyckte mig inte behöva den just då iaf. Nu hamnar den på min lista!
    Är du med på boktipset.se?

  2. Har sneglat lite på den här men det har inte blivit mer än så. Nu blev jag sugen på att läsa den (har du läst Ön av Lotta Lundberg? Den var väldigt intressant tyckte jag).

Leave a Reply

