Livbåten

Jag fick med mig Livbåten hem från en shoppingrunda och den ingår faktiskt in min planerade sommarläsning (kors i taket). Det var en bok jag har känt och klämt på ett par gånger men nu har jag alltså också läst den.

Boken handlar om Grace som står åtalad för att ha mördat/varit delaktig i mordet på en man ombord på den överfulla livbåt som planlöst åker omkring på havet efter att skeppet Empress Alexandra förlist. Inte utan att tankarna går till Titanic men här får vi inte följa något av paniken vid själva förlisningen utan boken inleds när de väl är ombord på livbåten. Rogan låter Grace själv beskriva händelseförloppet ute till havs genom de dagboksanteckningar hon gör i efterhand.

Själva handlingen är inte så överdrivet spännande egentligen men jag gillar upplägget med just dagboken vilket gör att vi som läsare aldrig kommer att få reda på exakt vad som hände eftersom Grace ger sin alldeles egna bild av de där veckorna till havs. Grace är en kalkylerande kvinna, det blir tydligt hela vägen från det första giftermålet till det andra, via veckorna i livbåten och i rätten. Det jag inte förstår är varför de dödar den enda ombord som har sjövana och vad hände egentligen med den där asken? Fick Grace tag på den och vad innehöll den i så fall? Det är just de där små sakerna som gör att jag tycker om boken, den lämnar små trådar som aldrig riktigt nystas upp och Rogan gör det väldigt snyggt tycker jag.

Boken väcker också existentiella frågor kring huruvida man kan/bör offra sig för att låta andra leva. Det är dock ett tema som jag tycker Rogan passerar förbi lite väl snabbt. Det kan bero på just dagboksformen, vi kan inte få veta vad de som offrar sig tänker, men jag kan föreställa mig att vilken människa som helst i Grace situation ju måste ha grubblat halvt ihjäl sig kring denna fråga i samband med att man ser människor som faktiskt försvinner ner i havet för att andra ska kunna klara sig.

  • Betyg: 4/6

PS Helena och Markus diskuterar just denna bok i sin podd, Ett eget rum. Jag håller på och lyssnar den som bäst just nu, gör det du också. DS

2 thoughts on “Livbåten

Leave a Reply

