Klassikerutmaning – Löwensköldska ringen

På midsommardagens morgon, medan övriga familjen sov och regnet smattrade mot vindsfönstret, läste jag ut Selma Lagerlöfs Löwensköldska ringen och Charlotte Löwensköld. Jag hade ett svagt minne av att jag läst i alla fall den första av dessa två tidigare och det visade sig vara sant. Däremot kom jag inte ihåg något av handlingen. Eller så är det så att jag påbörjat berättelsen men inte slutfört (för det var just början jag kände igen). Löwensköldska ringen tyckte jag om, det är en lite lagom myspysig spökhistoria som spänner över flera generationer. Girighet och ond bråd död på vägen men med ett slut som ger lugn och ro till spöket.

I samma bok ingår också berättelsen Charlotte Löwensköld. Den är svagt kopplad, via släktnamnen, tillbaka till Löwensköldska ringen, men annars fristående. Den här tyckte jag om pga skildringen av tiden som sådan men i allt övrigt tycker jag den mest kändes som en dåtida harlequin light om jag ska vara ärlig, om än med ett vackert språk. Har svårt för Charlottes sätt att vilja göra alla andra lyckliga och få andra att framstå i bättre dager än de förtjänar – bara för sakens skull liksom. Men hon försöker ju definitivt göra det bästa av alla situationer, det måste man ge henne.

2 thoughts on “Klassikerutmaning – Löwensköldska ringen

Leave a Reply

