Tematrio – Stockholm

tematrioNu var det jättelänge sedan jag gjorde en tematrio, men det är väl aldrig för sent att kasta sig in i leken igen. Temat hos Lyran  den här gången är Stockholm. Berätta om tre romaner som utspelar sig i vår huvudstad.

  1. Stadsserien av Per Anders Fogelström. Det går helt enkelt inte att hoppa över denna serie även om jag misstänker att samtliga tematriodeltagare har den med på sina listor.
  2. Faunen av Anna-Karin Palm. Jag älskar, verkligen älskar, den bild av Stockholm hon målar upp.
  3. Snabba cash av Jens Lapidus. Lika mycket som jag älskar Palms beskrivning av vår underbara huvudstad, lika mycket avsmak får jag för det Stockholm han beskriver. (Och bestämmer mig för att mina barn aldrig ska få festa på Stureplan…)

Nu ska jag kolla runt hos er andra för att leta lite stockholmstips.

7 thoughts on “Tematrio – Stockholm

    • Jag missade liksom stureplanssvängen när jag flyttade hit som 23-åring. Nu är jag på tok för gammal, kvällstrött och bekväm. Och än är det några år tills barnen har ålder inne och kommer att behöva skjuts hem från uteställena.🙂

  1. Hm, Lapidus är en författare som jag funderat på att läsa men det har inte blivit av. Stadsserien började jag läsa om förra året och det börjar bli dags att läsa eller lyssna på andra boken känns det som. Och Faunen tyckte jag mycket om.🙂

Leave a Reply

