Klassikersommar

För någon vecka sedan bestämde jag mig för att hänga med på Lyrans klassikerutmaning i sommar. Det passar ju som hand i handske med min egen Klassikertolva som det just nu går så där halvbra med… Men med en morot som denna bör jag väl kunna komma ikapp tycker jag. De böcker jag tänker läsa i sommar är:

Löwensköldska ringen av Selma Lagerlöf. Jag hoppas till och med hinna med alla tre böckerna i den trilogin (bra med ambitioner). När jag var runt 20-25 läste jag en del av Lagerlöf och jag minns att jag tyckte om henne då. Saker förändras ju men jag hoppas på ett kärt återseende.

Anna Karenina av Leo Tolstoj. Den här boken är jag rätt säker på att jag läste som tonåring men med tanke på att jag inte är helt säker kan jag garanterat läsa om den utan att känna igen något. Den är tjock men jag har höga förhoppningar på att den är så bra att tjockleken inte ska spela någon roll. Funderade lite på att välja Krig och fred i stället men den är ju ännu tjockare. Rätt val?

Orlando av Virginia Woolf. Den här vet jag definitivt att jag inte har läst i alla fall. Min erfarenhet av Woolf är delad. Jag läste Mot fyren för några år sedan och gillade inte alls medan jag tyckte väldigt mycket om Mrs Dalloway.

För övrigt så räknar jag i detta sammanhang med att sommaren börjar den 1 juni och slutar den 31 augusti. Bara för att vara tydlig med mina egna regler.

Nu ska jag klura på vad mer jag ska läsa i sommar, en alltid lika angenäm uppgift.

4 thoughts on “Klassikersommar

  1. Minns att jag tyckte mycket om Anna Karenina! Blir spännande att höra vad du tycker om den. Kan tänka mig att även om du läst den tidigare så blir det som en slags nyläsning.😉

  2. Pingback: Sommarläsning | Tant Augustas tekopp

Leave a Reply

