Veckans jerka – äldre böcker

Solen skiner, jag sitter hemma och jobbar och har faktiskt sällskap av maken på andra sidan köksbordet. Som grädde på moset så är det ju fredag, denna ljuva veckodag! Och med fredag kommer jerkan så jag passar på att svara på den nu, mellan två möten. Veckans fråga/diskussionsämne är följande:

Jag tycker ibland att bokbloggosfären fokuserar onödigt mycket på det som är nytt och spännande. Jag skulle vilja komma med en utmaning: blogga om en bok (eller flera) som är minst hundra år gammal, men fortfarande läsvärd. Vuxenbok, barnbok, facklitteratur, vad du vill. Motivera!

Jag får väl erkänna att jag för stunden mest läser nya böcker men jag har ju min klassikertolva för året och när det kommer till böcker som är äldre än 100 år så har jag hittills i den tolvan läst Candide. Visst är det så att det bloggas mycket om nyheter och självklart är det lättare att få till diskussioner om böcker som är omskrivna/omtalade för stunden men jag tycker för den skull inte att man ska bortse från våra gamla klassiker. Dels tycker jag (min personliga åsikt) att det tillhör allmänbildning och dels så refereras det ofta till äldre litteratur och de blinkningarna med historien är ofta rätt bra, men har man inte läst några klassiker så missar man ju förstås dessa.

Fördelen är att vi i vårt fantastiska land får läsa precis vad vi vill. Jag kände dock häromsistens att det blev lite för mycket modernt, fantasy och liknande. Därav min klassikertolva och en liten mission att öppna upp ögonen på mina barn att det finns många bra böcker som är läsvärda men kanske lite fattiga på vampyrer😉. Måste ta mitt ansvar som förälder på detta område känner jag. Har inte alltför höga förhoppningar om att skolan generellt förmedlar denna typ av klassikerkunskap längre (och även om den gör det idag så hinner staten säkert stryka ännu mer krav på eleverna innan mina barn är stora nog att börja läsa klassiker).

Oavsett genrer och tidsålder så är ändå det allra viktigaste att vi fortsätter läsa och att våra barn fortsätter läsa. Sen är det ju upp till var och en vad han eller hon gillar. Utbudet kommer tack och lov aldrig att ta slut🙂.

Ha en underbar helg allihop!

8 thoughts on “Veckans jerka – äldre böcker

  1. Haha bra grej med missionen att visa att det finns många bra böcker men kanske lite fattiga på vampyrer.😉 Förresten, jag hittade inte din länk hos Annika..

  2. Candide har jag läst. Jag försöker också krydda med en klassiker då och då. Nästa ska bli “Den allvarsamma leken” av Hjalmar Söderberg. Att föra vidare läs och bokintresset till barnen kämpar vi hårt med. Förr var det självklart. Nu är det inte det längre. Det är sorgligt, men det kan blåsa nya vindar om några år.

  3. Tror det är bättre om allmänbildningen i form av klassiker sköts av någon annan än skolan. Minns fortfarande med fasa alla trista böcker vi påtvingades där🙂

Leave a Reply

