Tematrio – Faktion

tematrioDags att hänga på en tematrio hos Lyran igen. Frågan den här gången lyder Berätta om tre texter som blandar verkliga personer/händelser och fiktion! Som det faller sig så passar just den här frågan mig som hand i handske just nu. Dessutom blir det tre böcker på samma tema, så man kan se det som två tematrios i en. Nästan lite guldstjärnevarning skulle jag vilja säga🙂.

  1. Den som vill ha hare till frukost måste jaga om natten av Anna Hedlin. Den här läser jag just nu och den utspelar sig på 1500-talet i kretsarna runt Henrik VIII hov. Det är inte så mycket handling egentligen, mest en massa brottstycken men jag tycker mycket om den. Och en måste ju bara älska titeln.
  2. Rosornas kring, Stormfågel av Conn Iggulden. Följer maktkamperna innan Henrik VIIIs födelse i slutet av 1400-talet. Grundberättelsen är ju sann men jag tror att Iggulden tagit sig rätt stora friheter med historien. Jag köpte precis del två i serien, Trinity, och ser fram emot att få läsa den också.
  3. Lamentation av C J Sansom. Intriger, äventyr och juridik i utkanten av Henrik VIIIs hov (igen). Det här är senaste boken i serien och jag har ännu inte påbörjat den. Är en av de där böckerna jag så gärna vill läsa och samtidigt ha kvar oläst, att sukta efter… så den ligger till sig till väl valt tillfälle helt enkelt.

6 thoughts on “Tematrio – Faktion

    • Det var några kollegor som rekommenderade Djingis Kahn-serien för mig. Med reservationen “men det är kanske mest killar som gillar de böckerna”. Då gav jag dem en liten uppsträckning om det fåniga i den kommentaren och sedan lånade jag alla de de hade på kontoret🙂

Leave a Reply

