Tematrio – huvudstäder

tematrio

Stärkt av att jag klarade av en tematrio förra veckan ger jag mig nu i kast med även denna veckas upplaga. Uppdraget är att Berätta om tre böcker som utspelar sig i olika huvudstäder!

  • Snöängel av Anna-Karin Palm utspelar sig under en vinter i Stockholm. Det finns ingen som kan beskriva vår kära vackra huvudstad såsom Palm, och allra bäst gör hon det nog ändå i Faunen. Älskar Palm. Som ni vet.
  • Prohpecy av S J Parris bekriver ett medeltida London med allt vad det innebär av mörka grander, sjaskiga krogar och båttaxitransporter på Themsen (ett inslag som jag finner otroligt fascinerande när jag visualiserar samma typ av transport i dagens engelska huvudstad).
  • I Det lilla smycket av Patrick Modiano får vi följa en kvinnas sökande efter sin sedan länge försvunna mor. Det är inte så att Paris har någon huvudroll i berättelsen men ändå så skulle nog inte historien funkat lika bra utan just Paris. Svårt att förklara, men kan varmt rekommendera boken.

8 thoughts on “Tematrio – huvudstäder

    • Jag kan ju tjata ihjäl mig om Palm och hennes förträfflighet men de andra är definitivt värda att läsa. Inte minst för att det i år (eller rättare sagt förra året) är en sådan lättillgänglig nobelpristagare.

  1. Har bara läst Palm av de här (något om målarens döttrar???), men blev inte så förtjust vilket inte behöver bero på boken. Den var med i en bokcirkel och jag fick hetsläsa den innan träffen… Är inte med i bokcirklar längre, blev för mycket tvång för mig🙂

    • Jag är med i en cirkel nu. En inte alltför ambitiös sådan men förvånansvärt nog har ändå alla läst den aktuella boken i nio fall av tio. Om inte annat så är det alltid kul att träffas.

Leave a Reply

