Noveller i bokmaraton

Bokmoster säger att det inte är fusk att läsa noveller i hennes bokmaraton och jag tar henne på orden. Jag har precis läst två noveller från Novellix (älskar inte noveller men däremot deras små fina böcker och kan inte låta bli att köpa) ur deras franska serie; Ett enkelt hjärta av Gustave Flaubert och Pauls flicka av Guy de Maupassant.

Ett enkelt hjärta handlar om den väldigt, väldigt ensamma Félicité och tecknar ett fint porträtt av denna kvinna och hennes liv. Pauls flicka handlar om Paul som tycker homosexualitet är så äckligt att han hellre dör än accepterar en bisexuell flickvän.

Jag vet inte jag. Flauberts historia hade nog kunnat bli bra i romanform, nu går allting för snabbt förbi, men när det gäller Paul och hans udda självbild (eller vad nu texten handlar om) hade nog inte ens fler sidor kunnat rädda.

Nej, noveller är inte min grej men ja, jag kommer att fortsätta köpa🙂. Nu ser jag på Novellix hemsida att de kommer ut med fem stycken Astrid Lindgren-novller. Och vem kan motstå det?

  • Betyg: 2/6
  • Utmaningar: bok 2 och 3 i bokmaraton, kaostumaningen #1 (djur på framsidan) och #17 (mönster på framsidan).

Leave a Reply

