Veckans jerka – om att läsa många böcker

Tiden rinner iväg så fort att jag knappt hinner varken det ena eller det andra, inklusive läsning. Istället för att få dåligt samvete för det (ja, det kan man jag få av alla möjliga saker, relevanta eller inte) så läste jag frågan i veckans jerka hos Annika och blev ändå lite nöjd med mig själv. Frågan som ställs är Hur hinner du läsa så många böcker? och även om jag definitivt inte läser så många som proffsläsarna bland bokbloggarna så läser jag ändå mer än många andra. Har läst någon statistik som gör gällande att normalläsaren bara läser några böcker per år och även i min egen bekantskapskrets så verkar människor inte läsa så mycket mer än någon bok i månaden eller så. Misstänker att det, som så mycket annat, hänger ihop med prioriteringar.

Jag läser varje kväll när jag ska sova. På senare tid har jag somnat innan jag ens öppnat boken men intentionen är i alla fall att läsa vid läggning. Sedan lyssnar jag på ljudböcker i bilen till och från jobbet, även om jag fortfarande har lite svårt att klassa det som just “läsning”. Det jag inte gör är att titta på TV. Jag och min man ser på TV en kväll i veckan. Max. Det frigör en del tid till sängläsning. Ett sätt att hitta ytterligare lästid torde vara att inte titta på telefonen och ägna mig åt slösurfning när jag skulle kunna läsa istället när jag lagt mig. Får försöka bättra mig på den fronten (samtidigt som jag måste ju hitta lite tid att titta in hos er andra också förstås).

3 thoughts on “Veckans jerka – om att läsa många böcker

  1. Jag tittar på tv ytters sällan på vardagar, på helgerna brukar jag titta ikapp på de serier jag följer men vardagar då prioriterar jag läsning.

Leave a Reply

