Hyllvärmartävlingen i februari

Fantastiska berättelser utlyste i januari en hyllvärmartävling för februari. Det hela gick ut på att man skulle se hur många av månadens lästa böcker som tillhörde kategorin hyllvärmare. Jag hängde förstås glatt på och listade följande böcker som sannolika att bli lästa under månaden:

  • Neverwhere av Neil Gaiman
  • Boktjuven av Markus Zusak
  • Mörkets brud av Laura Restrepo
  • Om vänskap av Anna-Karin Palm och Kate Larson

Så hur gick det då? Av de fyra böckerna ovan har jag läst de tre första och sedan ytterligare fyra stycken (ej hyllvärmare). Procentuellt sett blev alltså 43% av läsningen dedikerad till böcker jag hade hemma sedan tidigare. Ganska bra tycker jag själv, speciellt med tanke på att jag inte hade så många olästa böcker hemma.

Varför läste jag då inte klart Om vänskap? Det är ju min favoritförfattare alla kategorier som ligger bakom halva boken så jag borde ju sträckläsa. Men den är inte helt enkel ur det perspektivet. Jag läser boken. Långsamt. Men jag kommer definitivt att återkomma till den här på bloggen när vi är klara med varandra, jag och boken.

Leave a Reply

