Neverwhere

Jag har haft Neil Gaimans Neverwhere liggandes ganska länge i bokhögen i sovrummet. Tror jag köpte den inför sommaren men började aldrig på den. Jag har tagit upp den ibland och bläddrat i den men har tyckt att den såg rätt tråkig ut. (Typsnittet/layouten?)

Alla skriver dock så väldigt positivt om den så sagt och gjort, jag tog mig an den som ett led i Hyllvärmartävlingen. Boken handlar om Richard, en helt vanlig man med ett helt vanligt liv, som en dag hjälper en skadad flicka på gatan. Efter det förändras hela hans världsbild i ett nafs och han upptäcker att det finns ett andra London, ett London under den vanliga staden.

I början tyckte jag upplägget var lite konstigt, jag fick inget riktigt grepp om miljöerna, men när jag väl slutade tänka på det (tog inte så värst många sidor) så sögs jag in i detta andra London och till slut var jag rätt säker på att det nog faktiskt existerar med alla sina udda existenser. Ett London som vi vanliga dödliga inte kan se eller komma i kontakt med.

Jag tycker om personerna, jag tycker om hur Gaiman porträtterar även de svaga i denna undre värld för naturligtvis finns det en hierarki även där. Jag gillar också hur han vänder på begreppen och sätter råttorna väldigt högt upp i nämnda rangordning som om det vore den mest självklara sak i världen.

Det är en mörk värld han visar oss men ändå en värld där vänskap och lojalitet sätts väldigt högt, kanske högre än i vår egen värld ovan jord. Summa summarum en väldigt bra bok helt enkelt, en av de bättre jag läst av honom.

  • Betyg: 4/6
  • Utmaning: Kaosutmaningen #14, Hyllvärmartävlingen

8 thoughts on “Neverwhere

  1. Tänk så viktig layout och rätt typsnitt är när det gäller en bok. Det är ju synd om läsarna inte hittar fram när det finns något läsvärt. Sedan går det inte att komma från att smaken skiljer sig åt. En erkänd eller en författare med en stabil läsekrets är långt ifrån beroende av rätt omslag.

    • Visst är det så. Men även de vill kanske locka till sig nya läsare. Är ju dock en smärre vetenskap har jag förstått plus att alla läsare tycker säkert ändå om olika saker.

Leave a Reply

