Klassiska boktolvan

När jag satte ihop min Boktolva så gjorde jag det inte så värst vetenskapligt men jag ändå är rätt nöjd med blandningen av typer av och böcker och tider de är skrivna i. Nu har jag läst två av dem, Candide och Flugornas herre.

Candide läste jag när jag läste litteraturvetenskap på universitetet och jag får väl erkänna att jag mindes att han reste och den sista avslutande meningen men i övrigt var det inte mycket som fastnat i min lilla hjärna. När jag nu läste om den så slogs jag av att maken till historia sannolikt inte skulle kunna skrivas idag. Varje enskilt övergrepp i boken (för den är bokstavligen uppbyggd av just övergrepp av alla de slag) skulle i dagens litteratur utgöra en egen separat bok. Men inte här, här våldtas det, dödas det, piskas det utan urskiljning och ingen får några större men av det hela (utom förlust av ett öga eller så). Det blir rätt roligt i allt elände även om Candides naivitet till slut blir lätt irriterande. Men det är svårt att bedöma en bok som är utgiven 1759 eftersom referensramarna då var annorlunda och jag inte kan uttala mig om hur väl Voltaire lyckas i sin kritik av Leibniz eftersom jag inte heller minns mycket av honom från mina andra studier i idéhistoria. (Herregud, var det något från universitetet som fastnade över huvud taget kan man ju undra.) Men det var roligt att läsa om den och roligt att få friska upp minnet. Dessutom lättläst och väldigt välskriven.

  • Betyg: 4/6
  • Utmaningar: Kaosutmaningen #22 och Boktolvan

Den andra boken jag läste i helgen var Flugornas herre av William Golding. Den här boken har jag inte läst tidigare men fått för mig att jag borde läsa. Det är ju en hemsk studie i hur snabbt människan, t om en engelsman😉, kan gå från civiliserad till vilde och vilka konsekvenser det får när vi släpper tag om lag, rätt och moral. Jag hade lite svårt att riktigt fastna för någon av personerna och jag funderar på om jag kanske är för gammal, kanske är det här en bok man ska läsa i tonåren. Dessutom tycker jag slutet är lite för enkelt. Så nej, förvisso kul att ha läst, men inte en bok jag kommer att återvända till i tanken speciellt ofta.

  • Betyg: 3/6
  • Utmaningar:Boktolvan

3 thoughts on “Klassiska boktolvan

  1. Intressant läsning. Kul att vi har läst samma ämnen (litteraturvetenskap och idéhistoria). Candide läste jag också i littvet och även i idéhistoria men det verkar inte ha hjälpt för jag minns inte så mycket iaf.😉 Flugornas herre är en sån där bok som jag är osäker på om jag har läst. Jag kom av mig när det gällde ihopsnickrandet av klassikerutmaning, bra att jag blev påmind.🙂

    • Jag hade en sådan himla tur att när jag pluggade ekonomi så gjorde de om programmet till ett magisterprogram och förutom en 20-poängsuppsats (i ekonomi förstås) så krävdes det ytterligare 20 poäng av valfri sort. Många valde då den “duktiga” vägen och läste ytterligare en ekonomifördjupning men eftersom jag redan då var helt på det klara med att varken nationalekonomi eller redovisning skulle göra mig lyckligare så valde jag att läsa grundkursen i litteraturvetenskap. När jag sedan pluggat klart i Linköping och flyttade till Stockholm så tog jag mig ett lyxår och läste mer littvetenskap + idéhistoria och fortsatte även sedan jag börjat jobba med kurser i littvet vid sidan av jobbet. Inget jag haft så där jättestor karriärmässig utväxling av ska väl erkännas men det är inget jag ångar (utom möjligtvis det där extra CSN-året då…)🙂

  2. Pingback: Veckans jerka – äldre böcker | Tant Augustas tekopp

Leave a Reply

