Boktolvan 2015

Jag ska nu sluta, i alla fall tillfälligt, att älta min bristande läslust och istället försöka göra något åt den. Ett steg i detta är att fokusera på en boktolva under året. Jag hittade Boktolvan hos den alltid lika inspirerande Bokdamen (som jag också lånat bilden ifrån). Jag klurade en del för jag förstod att Boktolvan egentligen ska innehålla tolv författare som jag inte har läst sedan tidigare men som jag är sugen på. Jag kommer dock att göra en liten variant på det här, jag har tolv klassikerförfattare som jag vill läsa. En del har jag läst för länge, länge sedan när jag pluggade och på ett sätt kan man väl nästan räkna dem som ”nya”. 20 år är ändå 20 år sedan (herregud vad åren går…).

De tolv klassikerförfattare som ligger i planen för året är:

  • Jane Austen
  • Voltaire
  • Johann Wolfgang von Goethe
  • Selma Lagerlöf
  • Hjalmar Söderberg
  • William Golding
  • Leo Tolstoj
  • Ernest Hemingway
  • Charles Dickens
  • Virginia Woolf
  • Karin Boye
  • Viktor Rydberg
7 reaktioner på ”Boktolvan 2015

  1. Spännande Boktolva! Bra ide att köra klassiker som Boktolva! Jag klurar lite på en klassikerutmaning som kunde ha blivit en Boktolva för jag vill läsa om en del som jag läste för väldigt länge sen och så finns det såna som jag inte har läst. Blev inspirerad av dig när du nämnde din tanke kring Boktolvan. 😉

  2. Ping: Det blir en läsutmaning till | Bokdamen - läser och lyssnar

Kommentera

