Slutdansat…

Igår, på tåget hem, avslutade jag så del fem i George R.R. Martins serie med att sakta och långsamt läsa ut sista kapitlet i A Dance with Dragons. Nu har jag sträckläst del 3-5, med andra ord över 3000 sidor av berättelsen om The Seven Kingdoms med alla dess fantastiska karaktärer (onda, goda, unga, gamla, vackra, fula, män, kvinnor, rena, smutsiga – hela spektrat), och det är med blandade känslor jag lägger ifrån mig boken nu. Lite lättnad för att nu kunna läsa något lättare/snabbare men mest sorg över att resterande delar ännu inte finns. När jag söker på nätet verkar det som om del sex, Winds of Winter, kommer ut våren 2014 och det är ju en EVIGHET dit. För att inte tala om hur lång tid det kommer att dröja till den sjunde och sista delen kommer ut…  Men medan jag väntar på nästa bok kan jag ju se de delar jag läst på TV i stället och med tanke på hur långt jag kan se i ett TV-program innan jag somnar kanske jag lagom är klar med de avsnitten till våren.

Vad tycker jag då om den här senaste boken? Generellt tycker jag att del tre var den bästa hittills men att den här ändå var väldigt bra. Det dyker ju upp en herrans massa personer hela tiden och ibland kan det vara svårt att få ihop hur allt hänger samman (nej, jag har inte lusläst släktträden längst bak i böckerna) men det brukar ge sig efter ett tag. Och med tanke på hur glatt Martin tar livet av än den ena och än den andra av huvudkaraktärerna så är det ju nödvändigt med tillskott i persongalleriet. Det är nog en av de sakerna jag gillar bäst med serien. Inte nödvändigtvis att han tar död på en del av mina favoriter men att jag definitivt inte vet vad som kommer att hända. Den som är högst upp i näringskedjan i ett kapitel kan i nästa befinna sig långt ner i tortyrkammaren – och vice versa. Det enda som, än så länge, känns rätt säkert är vem som är ond och vem som är god. Där tycker jag inte att det har kommit några direkta överraskningar men det gör mig ingenting, jag gillar den förutsägbarheten.

När jag har läst klart en serie av den här typen så blir det väldigt väldigt tomt. Måste försöka hitta något att fylla tomrummet med men sådant kan vara svårt. Får bli lite läsning ett tag av diverse fristående böcker i väntan på att en ny serie ska göra inträde i mitt litterära liv.

9 tankar om “Slutdansat…

    • Ska man leta ljuspunkter så är det väl att de utdrag jag läst verkar lovande! Och det kanske kan vara värt att vänta på vad som händer med alla favoriter. Kommer någon enda att vara kvar till slutet?

  1. Känner till böckerna, har dock inte läst någon, men åh den där känslan av tomhet har jag upplevt ett antal gånger och att gå och vänta på nästa kan vara på gränsen till too much 🙂

Lämna en kommentar